Thursday, August 13, 2020

BAB 4: Laporan Teknikal

 

4.1 KESELAMATAN DAN KESIHATAN

4.1.1 Pengenalan

Keselamatan dan kesihatan pekerjaan meruapakan satu bidang yang bertujuan melindungi keselamatan dan kesihatan pekerja. Keselamatan tempat kerja merupakan suatu aspek penting di dalam sesebuah organisasi syarikat. Kerajaan telah mengambil langkah-langkah perlu dengan memperkenalkan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 pada 25 Februari 1994.

Antara faktor yang membawa kepada pengenalan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 adalah kerana terdapatnya banyak kelemahan di dalam Akta Kilang dan Jentera 1967 dan statistik kemalangan di tempat kerja yang tinggi. Sebagai contoh, insiden letupan kilang mercun di Sungai Buloh yang berlaku pada 1994 yang mengakibatkan berpuluh-puluh pekerja terperangkap dan terkorban di dalam insiden tersebut. Di bawah Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan 1994, ianya merupakan salah satu tanggungjawab majikan untuk mengambil berat tentang keselamatan dan kesihatan para pekerja ketika bekerja dan juga orang lain yang turut berada di kawasan tersebut.

Akta ini dikawalselia oleh Jabatan Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan dari Kementerian Sumber Manusia dan dibahagikan kepada limabelas bahagian iaitu Pe rmulaan (Preliminary), Perlantikan Pegawai (Appointment of Officers), Majlis Negara bagi Keselamatan & Kesihatan (National Council for OSH) , Kewajipan Am Majikan & Orang Yang Bekerja Sendiri (General Duties of Employers and Self-Employed Persons), Kewajipan Am Perekabentuk, Pengilang & Pembekal (General Duties of Designers, Manufacturers and Suppliers), Kewajipan Am Pekerja (General Duties of Employees), Organisasi Keselamatan & Kesihatan (Safety and Health Organizations), Pemberitahuan Mengenai Kemalangan, Kejadian Berbahaya, Keracunan Pekerjaan & Penyakit Pekerjaan & Siasatan (Notification of Accidents, Dangerous Occurrence, Occupational Poisoning and Occupational Diseases and Inquiry), Larangan Terhadap Penggunaan Loji atau Bahan (Prohibition Against Use of Plant or Substance), Tataamalan Industri (Industry Codes of Practice), Penguatkuasaan & Penyiasatan (Enforcement and Investigation), Liabiliti bagi Kesalahan (Liability for Offences), Rayuan (Appeals), Peraturan-peraturan (Regulations), dan Pelbagai (Miscellaneous). Artikel ini akan membincangkan tentang keselamatan dan kesihatan di tempat kerja dengan merujuk kepada Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerja 1994.


4.1.2 Tujuan dan Skop

Tujuan utama Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 adalah untuk memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang-orang yang sedang bekerja, melindungi orang-orang di tempat kerja selain daripada orang-orang yang sedang bekerja, mengalakkan suatu persekitaran pekerjaan yang bersesuaian dengan fisiologi dan psikologi orang-orang yang sedang bekerja, mengadakan suatu sistem perundangan yang berasas kepada peraturan-peraturan dan tata amalan industri disamping peruntukan Akta. Secara ringkasnya, akta ini bertujuan untuk menjamin keselamatan bukan sahaja kepada pekerja tetapi juga kepada orang lain yang berada di tempat kerja.Orang lain tersebut merujuk kepada tetamu atau sesiapa sahaja yang mempunyai urusan dengan organisasa berkenaan.

Manakala skop akta ini antara lain adalah merangkumi dan melindungi semua orang yang bekerja dalam semua aktiviti ekonomi termasuk perkhidmatan awam, badan berkanun dan sektor swasta kecuali mereka yang bekerja di atas kapal perdagangan, angkatan tentera. Sektor-sektor yang dirangkumi akta ini adalah sebagaimana peruntukkan dinyatakan dalam jadual pertama di bawah seksyen 1(2) iaitu pengilangan, perlombongan dan kuari, pembinaan, pertanian, perhutanan dan perikanan, kemudahan elektrik, gas, air dan perkhidmatan kebersihan, pengangkutan, penyimpanan dan komunikasi, perdagangan borong dan runcit, hotel dan restoran, kewangan, insurans, hartanah dan perkhidmatan perniagaan, perkhidmatan awam dan pihak berkuasa berkanun.


4.1.3 Keselamatan di Tempat Kerja

Tanggungjawab Majikan dan Orang yang Bekerja Sendiri

Adalah menjadi kewajipan tiap-tiap majikan dan tiap-tiap orang yang bekerja sendiri untuk memastikan setakat yang praktik, keselamatan, kesihatan dan kebajikan semasa bekerja semua pekerjanya. Kegagalan mematuhi peruntukan ini boleh menyebabkan majikan didenda RM 50,000 atau 2 tahun penjara atau kedua-duanya. Seterusnya di bawah seksyen 15(2) memperuntukkan bahawa majikan hendaklah setakat yang praktik melindungi keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang-orang yang bekerja untuk mereka termasuklah mengadakan dan menyelenggara loji dan sistem kerja yang selamat dan tanpa risiko kepada kesihatan, membuat perkiraan tentang langkah-langkah yang perlu diambil dalam penyimpanan, pengendalian, penyimpanan dan pengangkutan loji dan bahan, menyediakan maklumat, arahan, latihan dan pengawasan ke atas aktiviti-aktiviti berbahaya, menyelenggara tempat kerja serta menyediakan keluar dan masuk yang selamat, dan menyediakan persekitaraan tempat kerja yang bebas daripada bahaya-bahaya yang tidak diingini seperti bising, habuk dan sebagainya. Kewajipan lain majikan dan orang yang bekerja sendiri adalah menyediakan Polisi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, memastikan orang lain selain daripada pekerjanya tidak tertedah kepada bahaya yang dihasilkan daripada aktiviti yang dijalankan oleh beliau serta memberitahu orang lain tentang aktiviti yang dijalankannya, dan memberi maklumat kepada orang lain berkenaan dengan aspek cara pengusahaannya yang boleh menyentuh keselamatan dan kesihatan orang lain.

Perkataan yang digunakan bagi meletakkan tanggungjawab majikan dan orang yang bekerja sendiri adalah ‘setakat yang praktik’. Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerja tidaklah memperincikan secara menyeluruh tentang apa yang dimaksudkan dengan perkataan setakat yang praktik, apa yang dinyatakan hanyalah faktor-faktor yang perlu diambil kira dalam menentukan maksud perkataan ini. Faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut:-

  1. Teruknya bahaya atau risiko yang terlibat.
  2. Keadaan pengetahuan mengenai bahaya atau risiko tersebut dan cara mengawalnya.
  3. Kewujudan cara yang sesuai untuk menghapus atau mengurang bahaya atau risiko itu.
  4. Kos yang terlibat bagi menghapus atau mengurangkan bahaya atau risiko itu.

Faktor-faktor ini penting sebagai rujukan atau panduan majikan dan orang yang bekerja sendiri dalam mempraktikkan tanggungjawab yang terpikul di bahu mereka. Dalam pada itu, faktor-faktor ini juga adalah penting bagi Mahkamah dalam membuat keputusan sama ada sesuatu tindakan majikan dan orang yang bekerja sendiri adalah boleh dipraktikkan atau tidak.


4.1.4 Tanggungjawab Pekerja

Akta ini bukan sahaja meletakkan tanggungjawab kepada majikan dan orang yang bekerja sendiri tetapi juga terhadap pekerjanya. Tanggungjawab pekerja antara lain adalah memberi perhatian munasabah terhadap keselamatan dan kesihatan dirinya dan orang lain semasa menjalankan aktiviti-aktivitinya, memberi kerjasama samada kepada majikan atau orang lain dalam hal berkaitan dengan pematuhan terhadap Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerja 1994, memakai peralatan perlindungan diri yang dibekalkan oleh majikan, dan mematuhi mana-mana arahan keselamatan dan kesihatan seperti yang dikehendaki di bawah Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerja 1994 dan peraturan-peraturannya. Kegagalan mematuhi peruntukan ini boleh mengakibatkan pekerja terbabit didenda RM 1000 atau penjara 3 bulan atau kedua-duanya sekali.


4.1.5 Kesihatan di Tempat Kerja

Definisi penyakit pekerjaan adalah penyakit yang disebabkan atau berpunca daripada aktiviti dan faktor persekitaran di tempat kerja. Jenis-jenis penyakit pekerjaan boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu organ sasaran dan agen penyebab. Jenis-jenis penyakit pekerjaan mengikut organ sasaran adalah penyakit sistem kardiovaskular seperti penyakit paru paru pekerjaan, penyakit kulit pekerjaan, penyakit otot rangka, penyakit sistem pembiakan, penyakit sistem saraf pusat, penyakit berkaitan bangunan, penyakit hati, penyakit ginjal, penyakit psikiatri atau gangguan kesihatan mental, penyakit kanser pekerjaan. Manakala jenis-jenis penyakit pekerjaan mengikut agen penyebab adalah seperti logam, gas, pelarut, racun serangga, hilang pendengaran akibat kebisingan, gegaran, suhu, radiasi, tekanan, agen berjangkit penyakit pekerjaan berjangkit.

Di antara fungsi seksyen kesihatan di bawah akta ini adalah bertujuan memantau pemberitahuan penyakit dan keracunan pekerjaan yang di laporkan, memantau aktiviti penyiasatan penyakit pekerjaan oleh negeri-negeri, menganalisa data penyakit dan keracunan pekerjaan yang dilaporkan dan menyediakan laporan kejadian penyakit dan keracunan pekerjaan, merancang dan melaksana dan memantau program pengawasan kesihatan warga JKKP, memberi input kepakaran dalam penggubalan dasar kesihatan pekerjaan, memberi khidmat nasihat kepada pejabat negeri, agensi-agensi luar, pengamal kesihatan dan orang-ramai

Jenis-jenis hazad pekerjaan pula boleh dibahagiakan kepada lima iaitu hazad fizikal, hazad kimia, hazad biological, hazad kimia, hazad ergonomic, hazad psikososial. Di antara jenis-jenis hazad fizikal adalah suhu terlampau seperti sejuk atau panas, mekanikal, gegaran, kebisingan, elektrikal, radiasi, tekanan rendah atau tinggi dan pencahayaan. Hazad kimia pula terdiri daripada asid atau alkali, pelarut, bahan disinfeksi, gas anastasia dan ubat sitotoksik. Manakala jenis-jenis hazad biological adalah seperti virus, bakteria, protozoa, kulat, plasmodium dan jenis-jenis hazad ergonomic pula antara lain adalah pergerakan berulang, tiada pergerakan, mengangkat beban, kecederaan otot rangka, unit paparan visual. Akhir sekali hazad psikososial adalah seperti stress pekerjaan, depresi atau kerisauan, ketagihan dadah atau ubat, dan penderaan seksual.


4.2 Prosedur Kawalan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan di Jabatan Kerja Raya (JKR)

1.0 OBJEKTIF

Prosedur ini adalah untuk dijadikan panduan kepada semua pegawai tapak bina bagi kawalan keselamatan dan kesihatan pekerjaan dan panduan kepada kontraktor untuk menyediakan Pelan Keselamatan dan Kesihatan Projek (S-Plan) dalam operasi dan pelaksanaan kerja yang terlibat dengan projek JKR Malaysia. S-Plan adalah sebahagian daripada sistem dokumentasi yang perlu dibangunkan dan disenggara di tapak bina. S-Plan juga perlu disediakan mengikut keperluan dan bersesuaian dengan Sistem Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan untuk pematuhan keperluan-keperluan yang berkaitan serta pencapaian objektif dan sasaran SPB.

 

2.0 SKOP

Prosedur ini digunapakai oleh semua pejabat tapak bina yang memerlukan kawalan kepada Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OHSAS 18001). Prosedur ini merangkumi perancangan S-Plan, memberi gambaran tentang keperluan Keselamatan dan Kesihatan semasa pelaksanaan projek, borang-borang semakan bagi keperluan kawalan Keselamatan dan Kesihatan untuk digunapakai di tapak bina semasa peringkat pembinaan.

 

3.0 RUJUKAN

a) Manual Sistem Pengurusan Bersepadu

b) Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994

c) Akta Kilang dan Jentera 1974


4.0 SINGKATAN

PB - Pengarah Berkenaan yang terdiri dari Pengarah Cawangan Ibu Pejabat JKR Malaysia, Pengarah JKR/ JBA Negeri/Pengarah JKR Wilayah Persekutuan/ Pengarah JKR Pembangunan Persekutuan/ Pengarah Unit Khas JKR.

KUB - Ketua Unit Berkenaan yang terdiri daripada Ketua Bahagian/Unit Cawangan/Negeri/Jurutera Daerah/ Jurutera Jajahan/ Pengurus Tapak Projek.

HOPT - Ketua Pasukan Projek (Head of Project Team) Pegawai yang dilantik oleh PB untuk mengetuai pasukan pelaksanaan sesuatu projek.

PD - Pengarah Projek (Project Director) sebagai pegawai yang diberi kuasa untuk menyelia projek mengikut definisi kontrak.

WPD - Wakil Pengarah Projek mengikut definisi kontrak.

PP - Pegawai Penguasa mengikut definisi kontrak.

WPP - Wakil Pegawai Penguasa mengikut definisi kontrak.

PTB - Penyelia Tapak Bina yang dilantik oleh

PP/WPP/PD/WPD.

PDT - Pegawai yang ditugaskan termasuk Pegawai Keselamatan dan Kesihatan, Pegawai Alam Sekitar

WP - Wakil Pengurusan bagi Sistem Pengurusan Bersepadu JKR

R&B - Reka dan Bina

SPB - Sistem Pengurusan Bersepadu

PKT - Pegawai Keselamatan dan Kesihatan Tapak (Kontraktor)

S-Plan - Pelan Keselamatan dan Kesihatan Projek

PPE - Personal Protective Equipment

ERT - Emergency Response Team

HIRADC - Hazard Identification, Risk Assessment and Determining Controls

WBS - Work Breakdown Structure

ERP - Respon Kecemasan dan Kesediaan

PMA - Permit Mesin Angkat

MKSP - Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan

DOSH - Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP)


5.0 TANGGUNGJAWAB

5.1 PP/PD bertanggungjawab bagi memantau ke atas kawalan Keselamatan dan Kesihatan di tapak bina dan memastikan ianya di patuhi oleh, Kontraktor/PKT, perunding dan pelawat.

5.2 PKT perlu kompeten dan bertanggungjawab dalam penyediaan kawalan Keselamatan dan Kesihatan bagi pihak pasukan kontraktor.

5.3 Skop tugas bagi kawalan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan di tapak bina adalah seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 1 di bawah:

 

Jadual 1: Skop Tugas Pihak Yang Terlibat Dalam Kawalan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan

PIHAK

SKOP TUGAS

JKR IBU PEJABAT DAN URUS SETIA SPB

• Memantau status Keselamatan dan Kesihatan secara keseluruhan untuk semua projek JKR.

• Menerima S-Plan, Laporan Keselamatan dan Kesihatan Bulanan daripada JKR Cawangan/Negeri.

• Mengadakan Audit Dalaman dan MKSP

• Urus Setia Audit Pengawasan SIRIM

JKR CAWANGAN/ NEGERI /PASUKAN KHAS

 

• Memantau Keselamatan dan Kesihatan di semua projek di seluruh Negeri

• Menerima Laporan Keselamatan dan Kesihatan Bulanan daripada JKR Daerah

• Mengadakan Audit Dalaman

• Menyemak dan Menerima S-Plan

 

JKR DAERAH

• Memantau Keselamatan dan Kesihatan secara terperinci di semua projek di seluruh Daerah

• Menerima Laporan Keselamatan dan Kesihatan Bulanan daripada Kontraktor

• Mengadakan Audit Dalaman

• Menyemak dan Menerima S-Plan

KONTRAKTOR UTAMA

• Memastikan Keselamatan dan Kesihatan di tapak terkawal.

• Menyediakan Laporan Bulanan Keselamatan dan Kesihatan dan dikemukakan/dibentangkan kepada pihak JKR

• Menyediakan S-Plan

• Menjalankan Audit Keselamatan Tapak

• Penyediaan HIRADC dan tindakan pencegahan

• Penubuhan Jawatankuasa Keselamatan dan Penyiasatan Kemalangan yang terdiri daripada semua pihak terlibat.

• Menguruskan projek dan segala pelaksanaan/operasi kerja berpandukan S-Plan

• Mengukur prestasi statistik kemalangan dan penyakit

SUB – KONTRAKTOR DAN PERUNDING

• Mematuhi S-Plan dan arahan PKT


 6.0 PELAN KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN (S-PLAN)

6.1 S-Plan adalah dokumen perancangan kawalan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan di tapak bina yang perlu disediakan dari peringkat awal pembinaan. Sila rujuk Lampiran 1 bagi format S-Plan yang lengkap.


6.2 Penyediaan S-Plan

6.2.1 Kontraktor perlu menyediakan S-Plan yang lengkap termasuk interim S-Plan secara berperingkat seperti dinyatakan dalam kontrak/keperluan pelanggan/brif projek.

6.2.2 Peringkat penyediaan S-Plan adalah seperti yang ditunjukkan di Jadual 2.

6.2.3 Sekiranya terdapat aktiviti yang perlu dilaksanakan terlebih dahulu sebelum persediaan S-Plan, Manual Sistem Pengurusan Bersepadu dan Prosedur Keselamatan dan Kesihatan JKR Malaysia boleh dijadikan sebagai panduan awal di tapak bina

Jadual 2 : Peringkat Penyediaan S-Plan

Peringkat

Awal

(< 1 bulan dari tarikh milik tapak)

Lengkap

( 3 bulan dari tarikh milik tapak)

Semasa memerlukan

kemaskini

Kandungan

yang perlu disediakan

(keperluan

minimum)

• Prakata, objektif dan Pengenalan

• Rancangan Skop Pelaksanaan kerja berkaitan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan

• Perundangan semasa berkaitan dengan skop/aktiviti pembinaan

• Polisi Keselamatan dan Kesihatan

 

Pekerjaan

• Carta Organisasi, peranan, tanggungjawab, kompetensi pekerja

• HIRADC

• Seperti perkara-perkara yang diformatkan dalam S-Plan (rujuk Lampiran 1)

• HIRADC (Perlu dihantar 1 minggu sebelum mana-mana aktiviti kerja pembinaan dimulakan semasa tempoh kontrak/ dilengkapkan

• Mana-mana perkara dalam S-Plan yang berlaku perubahan dan perlu dirancang semula / dikemaskini.

• HIRADC (Perlu dihantar 1 minggu sebelum mana-mana aktiviti kerja pembinaan dimulakan semasa tempoh kontrak)

 

6.3 Proses Penerimaan S-Plan dilakukan mengikut keperluan seperti yang berikut:

a. Persediaan – Pengurus Projek Kontraktor (dinasihat oleh PDT/PKT)

b. Penerimaan – PP/PD/Wakil PP/PD

(JKR tidak perlu meluluskan S-Plan)

Sila rujuk Carta Aliran Proses Kerja Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan di perenggan 8.0.

 

6.4 Pemantauan S-Plan

6.4.1 PDT/PTB di tapak bina perlu memantau S-Plan berdasarkan Prosedur Kawalan Dokumen [JKR.PK.(P).01]

6.4.2 S-Plan yang diluluskan perlu diedarkan oleh PKT kepada semua pegawai tertentu termasuk sub-kontraktor dan perunding.

6.4.3 S-Plan yang diluluskan perlu diserahkan kepada pihak JKR Cawangan/Negeri/Daerah untuk direkodkan sebagai rujukan.

6.4.4 PDT/PTB perlu memastikan S-Plan diedarkan kepada pihak yang berkenaan (PP/PD, wakil PP/PD (utama), HOPT dan kontraktor).

6.4.5 Sekiranya ada pihak yang berkaitan memerlukan salinan S-Plan atau sebahagian sahaja, pihak terbabit perlu membuat permohonan kepada wakil PP/PD (utama) secara bertulis.

 

6.5 Kajian Semula S-Plan

S-Plan yang telah diwujudkan dan dilaksanakan perlu dipantau dan dikaji semula secara berkala dalam tempoh tertentu atau apabila/selepas berlaku insiden (kemalangan atau penyakit) termasuk perubahan Pengarah Projek (PD)/Pengurus Projek (PM)/PKT. Ini adalah untuk memastikan S-Plan dapat membantu dalam mengurangkan dan mengelakkan risiko hazad di tapak bina serta dijadikan sebagai contoh rujukan.


6.6 Laporan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan

6.6.1 Laporan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan perlu disediakan oleh PKT, disemak oleh pengurus projek dan diluluskan oleh pengarah syarikat. Laporan ini perlu dikemukakan kepada PP/PD/WPP/WPD serta dibentangkan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan dan mesyuarat tapak.

6.6.2 Isi kandungan laporan keselamatan dan kesihatan Pekerjaan sekurang-kurangnya perlu mengandungi perkara seperti yang berikut:

• Rekod kejadian kemalangan dan penyakit pekerjaan serta tindakan yang diambil selaras dengan objektif SPB (Rangka Statistik Kemalangan dan Penyakit Pekerjaan adalah seperti yang dibincangkan dalam Perenggan 7.0 dan Lampiran 2).

• Program-program yang berkaitan dalam [JKR.PK(P).14]/S-Plan/kontrak kerja dilaksanakan mengikut jadual/tempoh ditetapkan.

• Status penyediaan S-Plan dan HIRADC (jika masih belum dilengkapkan).

• Kawalan Keselamatan Trafik.

• Lain-lain isu (NCR/aduan/kerosakan peralatan dan jentera)/ laporan-laporan pemeriksaan dan pemantauan seperti yang dibincangkan dalam perenggan 6; serta pematuhan keperluan perundangan seperti JKKP.

6.6.3 Laporan Keselamatan Dan Kesihatan perlu dikemukakan kepada

PP/PD/WPP/WPD setiap bulan.


6.7 Penyimpanan dan Penyelenggaraan Dokumen Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan.

Pihak kontraktor hendaklah menyimpan dan menyenggara dalam keadaan teratur dan baik apa-apa rekod yang berkaitan dengan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan mengikut tempoh yang ditetapkan perundangan yang berkaitan.


6.8 Kalibrasi Peralatan

Semua peralatan yang memerlukan kalibrasi perlu dibuat penentukuran dan ditentusahkan oleh badan/agensi yang diiktiraf dengan menggunakan borang kalibrasi penyeliaan tapak bina [JKR.PK(O).04-4].


7.0 PENGGUNAAN BORANG-BORANG KESELAMATAN DAN KESIHATAN SEMASA PEMERIKSAAN DAN PEMANTAUAN KERJA DI TAPAK BINA

7.1 Bagi keperluan pemeriksaan dan pemantauan dalam kawalan keselamatan dan kesihatan pekerjaan, penggunaan borang-borang keselamatan dan kesihatan adalah keperluan minimum di tapak bina.


7.2 Borang-borang keselamatan dan kesihatan adalah untuk:

• Memenuhi peraturan dan perundangan berkaitan

• Memberi panduan dan memudahkan serta tidak terlepas pandang dalam kawalan keselamatan dan kesihatan

• Menjamin kesempurnaan hasil kerja

• Menjamin suasana kerja yang selamat dan sihat


7.3 Tanggungjawab penyediaan dan kelulusan:

• Pengurus Projek Kontraktor/PKT adalah bertanggungjawab memastikan borang-borang berkaitan digunapakai oleh pasukan kontraktor yang dilantik.

• Pemeriksaan adalah dijalankan oleh penyelia kontraktor yang dilantik. PKT bertanggungjawab bagi semakan dan kelulusan semua borang berkenaan setelah dipastikan tindakan dan keadaan yang selamat telah dipatuhi.

• Satu set hasil borang-borang perlu dijilid atau dilampirkan bersama laporan mengikut maksud dalam perenggan 5.6.


7.4 Kegunaan borang-borang adalah seperti yang berikut:

• pendaftaran

• pelaporan

• pengakuan

• penyeliaan

• semakan dan pemeriksaan

• memohon permit/pas/kelulusan

• audit

• pemantaua

 

7.5 Bagi penyediaan analisa risiko dan penglibatan pekerja, program keselamatan dan kesihatan, respon kecemasan dan kesediaan, sila rujuk prosedur JKR.PK(P).13, JKR.PK(P).14, JKR.PK(O).04D. Semua peralatan yang digunapakai untuk tujuan pemeriksaan perlu dikalibrasi mengikut JKR.PK(O).04-4.


7.6 Sila rujuk Lampiran 3 untuk Senarai Semakan Keperluan Keselamatan dan Kesihatan Tapak Bina serta Lampiran 4 untuk Borang-Borang Induk Keselamatan dan Kesihatan Tapak Bina


8.0 STATISTIK KEMALANGAN DAN PENYAKIT PEKERJAAN

8.1 Selaras dengan objektif SPB, statistik dipantau untuk menunjukkan penambahbaikan di sepanjang tempoh kontrak bagi keperluan pencapaian sasaran (target) Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan.


8.2 PKT dikehendaki menggunakan borang dalam Lampiran 2 untuk memantau kejadian kes-kes kemalangan dan penyakit pekerjaan.


8.3 Bilangan kes direkodkan bagi setiap kejadian kemalangan major, cedera ringan, kemalangan nyaris (near miss) dan penyakit. Bilangan pekerja maut akibat kemalangan/penyakit turut direkodkan. Bilangan hari akibat Kecederaan Masa Hilang (Lost Time Injury) juga direkodkan.


8.4 Semua kejadian kemalangan dan penyakit adalah perlu diambil tindakan siasatan, pembetulan dan pencegahan mengikut prosedur [JKR.PK(O).04D, JKR.PK(P).05 dan JKR.PK(P).06] seperti kaji semula HIRADC, S-Plan, penghapusan sumber/punca, penggantian, pengasingan, kawalan kejuruteraan, kawalan pengurusan dan penggunaan alat pelindungan keselamatan individu. Lost Time Injury (LTI) TIDAK BOLEH DIPERTIMBANGKAN dalam tuntutan lanjutan masa kontrak.


No comments:

Post a Comment